Charakterystyka kierunku
Kształcenie na kierunku Pedagogika specjalna zaplanowano w grupach zajęć specjalizacyjnych w zakresie: logopedii, pedagogiki resocjalizacyjnej, terapii pedagogicznej (grupa zajęć specjalizacyjnych do wyboru przez studenta). Dyscypliną wiodącą dla kierunku Pedagogika specjalna o profilu praktycznym będzie pedagogika, ponieważ do niej przyporządkowano ponad połowę efektów uczenia się. Kolejnymi dyscyplinami będą: językoznawstwo, nauki o zdrowiu, psychologia. Takie przyporządkowanie wynika z inter- i transdyscyplinarnego charakteru zarówno logopedii, jak i terapii pedagogicznej oraz pedagogiki resocjalizacyjnej. Propozycja kształcenia na kierunku pedagogika specjalna uwzględniająca trzy grupy zajęć specjalizacyjnych wynika ze standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela logopedy, nauczyciela pedagoga resocjalizacyjnego oraz nauczyciela terapeuty pedagogicznego. Jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna, profil praktyczny trwają 5 lat, 10 semestrów. Semestr kończy się zaliczeniami i sesją egzaminacyjną. Kształcenie studentów na Wydziale Nauk Społecznych i Sztuki na kierunku Pedagogika specjalna pozwoli na przygotowanie specjalistów, którzy będą mogli udzielać właściwego wsparcia dzieciom i uczniom o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
Absolwent kierunku pedagogika specjalna będzie w pełni wykwalifikowanym pedagogiem specjalnym, który dysponuje inter- i transdyscyplinarną wiedzą dotyczącą rozwoju w cyklu życia oraz oddziaływań o charakterze rehabilitacyjnym – kształcenia, rewalidowania, wychowania, opieki i terapii osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Wiedza ta obejmuje również znajomość instytucji i organizacji, które współuczestniczą w tym procesie. Ponadto posiada wiedzę dotyczącą projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w pedagogice specjalnej. Potrafi wykorzystać tę wiedzę w sytuacjach praktycznych. Permanentnie dąży do aktualizowania i pogłębiania wiedzy, rozwijania swoich zawodowych i społecznych kompetencji. Posiada umiejętności w zakresie komunikowania się, w tym używania języka profesjonalnego i poprawnej terminologii.
Absolwenci kierunku Pedagogika specjalna będą w pełni wykwalifikowanymi pedagogami specjalnymi, w centrum zainteresowań których lokuje się człowiek wymagający wsparcia i pomocy w pokonywaniu wielorakich ograniczeń utrudniających mu rozwój i funkcjonowanie społeczne. Studenci zostaną wyposażeni w teoretyczne i metodyczne silne podstawy dla procesów rewalidacji, kompensacji, korektury oraz resocjalizacji. Procesy te są podstawą doboru i realizacji procedur oraz strategii postępowania logopedycznego, terapeutycznego i resocjalizacyjnego. Postępowanie logopedyczne to wyznacznik specjalności pierwszej, strategie resocjalizacyjne to domena specjalności drugiej, działania terapeutyczne konstytuują trzecią ze specjalności.
Posiadana wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne, określone szczegółowo poprzez kierunkowe efekty uczenia się, pozwalają absolwentowi studiów na kierunku pedagogika specjalna podjąć zadania w obszarze planowania, projektowania, prowadzenia oraz modyfikowania działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych skierowanych na osoby ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz ich otoczenie w zakresie zgodnym ze studiowaną specjalnością, tj. logopedią, pedagogiką resocjalizacyjną oraz terapią pedagogiczną.
Absolwent kierunku Pedagogika specjalna zna język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
Uzyskany tytuł magistra daje możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia trzeciego stopnia (doktoranckie) oraz podnoszenia kwalifikacji na studiach podyplomowych.
Kliknij i zobacz jak wyglądały wydarzenia organizowane w Wydziale Nauk Społecznych i Sztuki:
Kliknij i zobacz bazę dydaktyczną Wydziału Nauk Społecznych i Sztuki:
Grupa zajęć specjalizacyjnych z zakresu Logopedii
LOGOPEDIA
Absolwent kierunku Pedagogika specjalna w zakresie logopedii jest wyposażony w wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych oraz lingwistycznych uwarunkowań mowy. Ponadto uzyskuje teoretyczne i praktyczne przygotowanie z zakresu prowadzenia diagnozy oraz terapii zaburzeń komunikacji człowieka na różnych etapach rozwoju i w różnych sferach aktywności: edukacyjnej, społecznej i zawodowej. Absolwent podejmuje również działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej. Miejsca jego zatrudnienia wskazuje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz Załącznik do Obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lipca 2020 r. (poz. 1289).
Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu pedagogiki i logopedii.
Studia oferują ciekawy program studiów obejmujący między innymi takie przedmioty jak:Elementy ortodoncji
-
Etyka zawodu logopedy
-
Ortofonia i ortografia
-
Neurobiologiczne podstawy porozumiewania się
-
Otolaryngologia i foniatria dla logopedów z elementami audiologii
-
Elementy psycholingwistyki dla logopedów
-
Diagnoza i terapia dyslalii
-
Diagnoza i terapia zaburzeń mowy o podłożu neurologicznym u dzieci
-
Metody i strategie wspomagające diagnozę i terapię logopedyczną – technologia informatyczna
-
Diagnoza i terapia zaburzeń mowy w spektrum autyzmu
Absolwenci tej grupy zajęć specjalizacyjnych, oprócz kwalifikacji nauczyciela pedagoga specjalnego uzyskają również uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela logopedy, w związku z tym będą mogli być zatrudnieni w następujących placówkach, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1289 z poźn. zm.):
- przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych;
- przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, szkołach podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, szkołach ponadpodstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych
w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych;
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych;
- podmiotach leczniczych - Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami z dnia 20 lipca 2011 r. (Dz. U. Nr 151, poz. 896 ze zm.);
- instytucjach, w których pracuje się nad doskonaleniem wymowy i głosu – radio, telewizja, szkoły aktorskie;
Absolwenci będą mogli także prowadzić własny gabinet logopedyczny.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280, z późn.zm.) studenci kończący tę grupę zajęć specjalizacyjnych będą przygotowani do wykonywania następujących zadań:
- diagnozowania logopedycznego, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- prowadzenia zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowania działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- podejmowania działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspierania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Grupa zajęć specjalizacyjnych z zakresu Pedagogiki resocjalizacyjnej
PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA
Absolwent kierunku Pedagogika specjalna w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej uzyskuje nie tylko wiedzę z zakresu pedagogiki, ale też psychologii klinicznej, psychopatologii, kryminologii, prawa i socjologii. Studia przygotowują w zakresie podstawowej wiedzy i umiejętności rozumienia, diagnozowania i zastosowania dostosowanych metod pracy w odniesieniu do: procesu resocjalizacji i uwarunkowań prawnych tego procesu, dewiacji społecznych, diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji, sytuacji edukacyjnej uczniów, nauczycieli, rodziców w kontekście zjawisk niepożądanych oraz nieprawidłowej socjalizacji, zagrożenia niedostosowaniem społecznym, instytucji o charakterze zamkniętym takich jak zakłady karne, placówki o charakterze resocjalizacyjnym, interwencji kryzysowej, uzależnień i ich skutków. Ponadto przygotowują w zakresie umiejętności prowadzenia oddziaływań resocjalizacyjnych, profilaktycznych oraz zajęć socjoterapeutycznych w środowisku otwartym i placówkach resocjalizacyjnych.
Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu pedagogiki i pedagogiki resocjalizacyjnej.
Studia oferują ciekawy program studiów obejmujący między innymi takie przedmioty jak:
- Patologie społeczne
- Problematyka uzależnień
- Wprowadzenie do kryminologii
- Subkultury młodzieżowe
- Psychologia przestępczości
- Metodyka twórczej resocjalizacji
- Socjoterapia
- Problemy readaptacji społecznej
- Profilaktyka społeczna
Absolwenci tej grupy zajęć specjalizacyjnych, oprócz kwalifikacji nauczyciela pedagoga specjalnego uzyskają również uprawnienia do wykonywania zawodu pedagoga resocjalizacyjnego. Miejsca zatrudnienia absolwentów wskazuje Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania – por. pozycja numer 235202 (Dz. U. 2018 r. poz. 227 z późn. zm.).Studia przygotowują absolwentów do pracy w szkołach, świetlicach socjoterapeutycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, domach dziecka, ośrodkach adopcyjno- opiekuńczych, ośrodkach wsparcia rodzin, placówkach opiekuńczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych, policji, instytucjach wymiaru sprawiedliwości (np. sądach), ośrodkach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych, straży miejskiej, wojsku (w charakterze specjalisty ds. wdrażania programów profilaktycznych), gremiach i instytucjach, zajmujących się prewencją przestępczości i pracą z osobami marginalizowanymi społecznie, a także w organizacjach pozarządowych, działających na rzecz tych osób w placówkach resocjalizacyjnych i profilaktycznych. Miejsca zatrudnienia absolwentów wskazuje Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania – por. pozycja numer 235202.
Absolwenci tej grupy zajęć specjalizacyjnych zostaną wyposażeni w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które pozwolą im na wykonywanie następujących zadań:
- udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z zaburzeniami w funkcjonowaniu społecznym, zaniedbanych wychowawczo, z rodzin patologicznych;
- diagnozowanie środowisk dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie oraz obszarów zagrożeń, ich przebiegu i form występowania oraz możliwości interwencji kryzysowych;
- prowadzenie grupowej terapii, udzielając wsparcia w przełamywaniu problemów rozwojowych i egzystencjalnych w szkołach i w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
- podejmowanie działań na rzecz rodzin dzieci niedostosowanych społecznie: motywowanie rodziców do współpracy i korzystania z pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, wspólne poszukiwanie satysfakcji z rodzicielstwa;
- współpracy z rodzicami, opiekunami i wychowawcami uczestników zajęć socjoterapeutycznych, z lekarzami i psychologami, z ośrodkami pomocy społecznej oraz z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
Grupa zajęć specjalizacyjnych z zakresu Terapii pedagogicznej
TERAPIA PEDAGOGICZNA
Absolwent kierunku Pedagogika specjalna w zakresie terapii pedagogicznej uzyskuje wiedzę i umiejętności z terapii pedagogicznej dotyczące prowadzenia badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych. Absolwent potrafi prowadzić zajęcia korekcyjno- kompensacyjne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym. Ponadto podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów. Miejsca jego zatrudnienia określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz Załącznik do Obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lipca 2020 r. (poz. 1289). Absolwenci zostają także przygotowani do pełnienia działań wychowawczych, opiekuńczych oraz wspierania rozwoju uczniów i zaspokajania ich szczególnych potrzeb edukacyjnych. Potrafią również efektywnie współpracować z najbliższym środowiskiem ucznia, nauczycielami, psychologami, lekarzami.
Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu pedagogiki i terapii pedagogicznej.
Studia oferują ciekawy program studiów obejmujący między innymi takie przedmioty jak:
- Pedagogiczne uwarunkowania terapii pedagogicznej i jej oddziaływań
- Teoretyczne podstawy pracy z uczniem z dysleksją
- Diagnoza pedagogiczna
- Metodyka terapii ryzyka dysleksji i dysleksji rozwojowej
- Metodyka terapii zaburzeń rozwoju emocjonalno-społecznego
- Gry i zabawy w terapii pedagogicznej
- Biblio- i bajkoterapia
- Warsztat pracy terapeuty pedagogicznego.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w edukacji
Absolwenci tej grupy zajęć specjalizacyjnych oprócz kwalifikacji nauczyciela pedagoga specjalnego uzyskają również uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela terapeuty pedagogicznego, w związku z tym mogą być zatrudnieni w następujących placówkach zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1289 z poźn. zm.):
- przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych;
- przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, szkołach podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, szkołach ponadpodstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych
w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych;
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Absolwenci będą mogli także prowadzić własny gabinet terapeutyczny.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280, z późn. zm.) studenci kończący tę grupę zajęć specjalizacyjnych będą przygotowani do wykonywania następujących zadań:
- prowadzenia badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
- rozpoznawania przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- podejmowania działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspierania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przedmioty realizowane w trakcie studiów
Wykaz przedmiotów znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce Programy studiów - KLIKNIJ i SPRAWDŹ