Biznes i zarządzanie
Charakterystyka
Rodzaj studiów: kwalifikacyjne
Adresaci: osoby posiadające uprawnienia nauczycielskie, które chcą uzyskać kwalifikacje do prowadzenia zajęć z przedmiotu: Biznes i Zarządzanie.
Czas trwania studiów: 3 semestry
Liczba punktów ECTS: 30
Liczba miejsc: 15
Opłata za semestr: 1300 zł
Kwalifikacje podyplomowe: Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje niezbędne kwalifikacje, w tym wiedzę i umiejętności, a także kompetencje społeczne, potrzebne do nauczania kolejnego przedmiotu: „Biznes i Zarządzanie”.
Kierownik merytoryczny: dr Tomasz Zacłona, doktor – nauki o zarządzaniu i jakości, studia podyplomowe: Innowatyka. Publikacje z zakresu: zarządzania, public relations, komunikacji
Koordynator organizacyjny: mgr inż. Natalia Popardowska
Kontakt: Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, ul. Staszica 1, 33-300 Nowy Sącz
Tel.:18 443 45 45 wew. 299, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Efekty uczenia się
Zakładane efekty uczenia się w kategoriach wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych
Wiedza
Absolwent po ukończeniu studiów podyplomowych zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu teorie zarządzania przedsiębiorstwem oraz powiązane z nimi metody i techniki, a także rozumie cele i funkcje zarządzania oraz rolę skutecznego przywódcy w rozwoju przedsiębiorstwa,
- podstawowe zasady procesu planowania własnego biznesu, a także tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości i kompetencji przedsiębiorczych, w tym wybrane zagadnienia z zakresu: zakładania, prowadzenia i rozwijania działalności gospodarczej, zależności między ryzykiem, innowacyjnością, konkurencyjnością i zyskownością oraz zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z prowadzeniem biznesu i zarządzaniem,
- uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia zarządzania projektami, oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej: identyfikowania etapów zarządzania projektami oraz ryzyka związanego z realizacją każdego z nich,
- dylematy i uwarunkowania mechanizmów funkcjonowania gospodarki rynkowej, powiązań między jej podmiotami i rolę państwa w procesach gospodarczych,
- uwarunkowania mechanizmu rynkowego, w tym zależności przyczynowo-skutkowe między popytem, podażą i ceną, stan równowagi rynkowej oraz rozróżnia struktury rynkowe wskazując ich zalety i wady z punktu widzenia przedsiębiorcy i konsumenta,
- fundamentalne postawy ludzi wobec pieniędzy oraz konsekwencje wynikające z tych postaw,
- w pogłębionym stopniu wiedzę dotyczącą usług finansowych ważnych dla gospodarstwa domowego, a także instrumentów inwestycyjnych - rentowności, płynności i ryzyka oraz rozpoznawanie ryzyka inwestycyjnego i znajomość sposobów jego ograniczania,
- uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia mechanizmu rynku pracy oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy odnoszącej się do: form zatrudnienia, systemów płac i form wynagrodzeń, praw i obowiązków pracownika i pracodawcy oraz metod aktywnego poszukiwania pracy,
- w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu dydaktyki przedmiotu Biznes i zarządzanie w tym, m.in.: podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu, oraz kompetencje: merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, a także konwencjonalne i niekonwencjonalne metody naucza i metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia.
Umiejętności
Absolwent potrafi:
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, w tym analizować własne i uczniów kompetencje przedsiębiorcze oraz przygotować plan działania zmierzającego do ich rozwoju. Stosować sposoby podnoszenia kompetencji przywódczych oraz kompetencji osobistych i społecznych wymaganych na rynku pracy,
- kierować pracą zespołu, w tym zespołu projektowego oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach w celu realizacji określonego zadania,
- komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, w tym prowadzić dyskusję i argumentowanie w trakcie pracy zespołowej oraz prezentować własne projekty z uwzględnieniem specyfiki odbiorców, przyjmować uwagi krytyczne i odpowiadać na pytania i formułując konstruktywne opinie zwrotne,
- wykorzystywać posiadaną wiedzę do zarządzania różnymi zasobami przedsiębiorstwa, w tym przedmiotami własności intelektualnej oraz stosowania instrumentów marketingowych w planowanym przedsięwzięciu biznesowym lub społecznym,
- wykorzystywać posiadaną wiedzę o mechanizmach rynkowych i procesach gospodarczych do: opracowania biznesplanu dla planowanego przedsięwzięcia biznesowego lub społecznego, który uwzględnia aktualne trendy rynkowe, potrzeby potencjalnych klientów lub beneficjentów oraz istniejącą konkurencję oraz pozyskiwania i analizowania danych charakteryzujących wybrany rynek dóbr i usług oraz oceny jego potencjału dla planowanego przedsięwzięcia biznesowego lub społecznego,
- wykorzystywać posiadaną wiedzę, aby: formułować i rozwiązywać problemy biznesowe studium przypadków (case study), interpretować zawarte w nich opisy procesów i zjawisk gospodarczych oraz biznesowych, a także identyfikować problemy i proponować rozwiązania,
- samodzielne analizować zjawiska zachodzące w najbliższym otoczeniu i formułować na ich podstawie pomysły na własny biznes oraz przygotować siebie i uczniów do planowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz przedsięwzięć społecznych
- dobierać właściwe metody i narzędzia, aby obserwować zjawiska zachodzące w gospodarce i wyciągać wnioski na podstawie tych obserwacji oraz wykorzystywać posiadaną wiedzę, aby tworzyć prognozy ekonomiczne dotyczące funkcjonowania gospodarki Polski, Unii Europejskiej i świata oraz podejmować na ich podstawie przemyślane decyzje,
- wykorzystywać posiadaną wiedzę do zarządzania projektami, w tym formułowania i uzasadniania celów, planowania, prezentowania zakresu i realizacji zadań projektowych, a także planowania i wykonywania zadań w realizowanych projektach, stosowania technik zarządzania projektami oraz narzędzi informatycznych wspierających ich realizację,
- wykorzystywać posiadaną wiedzę do uwzględniania prostych informacji gospodarczych oraz podstawowych wskaźników ekonomicznych w podejmowanych decyzjach dotyczących życia prywatnego i w planach na przyszłość, planowania budżetu gospodarstwa domowego, analizowania wpływu podatków na budżet gospodarstwa domowego i możliwości wykorzystania ulg oraz dobierania ofert usług finansowych i ubezpieczeniowych oraz odpowiednich form oszczędzania i inwestowania do własnych potrzeb, ryzyka i sytuacji gospodarstwa domowego,
- wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizy rynku pracy i rozpoznawania kompetencji na nim oczekiwanych, a także sporządzania dokumentów aplikacyjnych podczas ubiegania się o pracę,
- wykorzystywać posiadaną wiedzę do dydaktyki przedmiotu Biznes i zarządzanie, w tym: identyfikowania typowych zadań szkolnych z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi.
Kompetencje społeczne
Absolwent gotowy jest do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu oraz dostrzegania roli informacji i badań ekonomicznych w podejmowaniu decyzji osobistych i w ramach zarządzania przedsiębiorstwem, państwem i jednostkami samorządu terytorialnego. Dostrzegania znaczenia i konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji przedsiębiorczych w życiu osobistym i społeczno-gospodarczym,
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodu przedsiębiorcy, podtrzymywania etosu zawodu przedsiębiorcy oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej i działania na rzecz przestrzegania tych zasad, a także znaczenia etyki życia społeczno-gospodarczego i społecznej odpowiedzialności biznesu w procesie rozwoju gospodarczego,
- wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności w środowisku społecznym, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, motywujący do założenia i prowadzenia własnego biznesu,
- do dyskusji, w tym przedstawiania swoich argumentów w ramach pracy zespołowej w czasie realizacji wybranego projektu, dostrzegania znaczenia kreatywnego myślenia w tworzeniu pomysłów na biznes oraz rozwiązywaniu problemów w życiu osobistym i zawodowym,
- inicjowania działań na rzecz doceniania roli przedsiębiorców budujących w sposób odpowiedzialny konkurencyjną gospodarkę oraz dostrzegania znaczenia wolności gospodarczej i własności prywatnej jako filarów społecznej gospodarki rynkowej. Przyjmowania postaw patriotyzmu gospodarczego, rozumianego jako odpowiedzialność konsumentów i ludzi biznesu za dobrobyt gospodarczy i społeczny kraju,
- krytycznej oceny działań nieetycznych związanych z finansami oraz zrozumienia konsekwencji związanych z nieodpowiedzialnym zadłużaniem się i mechanizmów wychodzenia ze spirali zadłużenia,
- wypełniania zobowiązań społecznych poprzez samoświadomość i przyjmowanie odpowiedzialności za swoją karierę zawodową, doceniania roli postaw przedsiębiorczych pracowników w rozwoju biznesu i przedsięwzięć społecznych oraz roli przedsiębiorcy i osób zarządzających w osiąganiu celów przedsiębiorstwa, otwarcie na szanse pojawiające się w otoczeniu, podejmowania inicjatywy, a także pomysłowości i determinacji w realizacji celów oraz respektowania praw ochrony własności intelektualnej,
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych poprzez świadomość zależności między zyskiem i ryzykiem na rynku finansowym oraz dostrzegania znaczenia prac przygotowawczych w osiągnięciu sukcesu przedsięwzięcia biznesowego lub społecznego,
- zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu i otwartości na modyfikację własnych planów w odpowiedzi na zmiany w otoczeniu,
- adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów, popularyzowania wiedzy, zachęcania do poszerzania wiedzy uczniów oraz kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy.
Zarządzanie w ochronie zdrowia
Charakterystyka
Rodzaj studiów: doskonalące
Adresaci:
- menedżerowie służby zdrowia – kierujący publicznymi i niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej
- pracownicy wydziałów zdrowia
- lekarze, ordynatorzy, pielęgniarki
- pracownicy działów administracji zakładów opieki zdrowotnej
- pracownicy instytucji ubezpieczeń zdrowotnych
- osoby, dla których ważnym elementem pracy zawodowej jest kompetencja w zakresie organizacji i zarządzania służbą zdrowia
Czas trwania studiów: dwa semestry
Liczba godzin: 210
Liczba punktów ECTS: 33
Liczba miejsc: 15
Opłata za semestr: 1 950 zł
Kwalifikacje podyplomowe: przygotowanie do pełnienia funkcji kierowniczych
Kierownik merytoryczny: dr Jarosław Handzel, doktor nauk ekonomicznych. Publikacje z zakresu: sektora publicznego, ochrony zdrowia, przedsiębiorczości, zarządzania podmiotami publicznymi
Koordynator organizacyjny: mgr Barbara Naściszewska
Kontakt: Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, ul. Staszica 1, 33-300 Nowy Sącz
Tel.:18 443 45 45 wew. 299, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Efekty uczenia się
Zakładane efekty uczenia się w kategoriach wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych
Wiedza
Absolwent zna, rozumie:
- w zaawansowanym stopniu teorie dotyczące zarządzania w ochronie zdrowia wraz z powiązaniami z innymi dziedzinami sektora publicznego
- w zawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii, finansów, rachunkowości, prawa, systemu ubezpieczeń zdrowotnych, etyki w ochronie zdrowia oraz ich implikacje w zarządzaniu w praktyce
- nadrzędne założenia dotyczące funkcjonowania ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce oraz innych krajach
- wiedzę (ekonomiczną, społeczną i prawną) dotyczącą organizacji zakładu opieki zdrowotnej, wykazuje się wiedzę z zakresu marketingu, zarządzania personelem i przekształceń zakładów opieki zdrowotnej
- różnorodne rozwiązania organizacyjne w funkcjonowaniu zakładów opieki zdrowotnej i ich wpływ na jakość funkcjonowania, zarządzania i relacje międzyludzkie oraz praktyczne zastosowania tej wiedzy w praktyce
- zaawansowaną wiedzę o procesie zarządzania, planowania rozwoju organizacji i kierowania ich rozwojem
- w zaawansowanym stopniu metody, narzędzia i techniki pozyskania danych właściwych dla organizowania i zarządzania w ochronie zdrowia oraz identyfikowania prawidłowości rządzących w zakładzie opieki zdrowotnej w tym zastosowania praktyczne tej wiedzy w zarządzaniu w ochronie zdrowia
- uwarunkowania procesu komunikacji interpersonalnej i dogłębnie rozumie jej wpływ na jakość i rozwój organizacji
Umiejętności
Absolwent potrafi:
- przy: analizowaniu, prognozowaniu i rozwiązywaniu sytuacji zachodzących w ochronie zdrowia posługuje się pojęciami teoretycznymi oraz potrafi podjąć działania praktyczne
- wypowiada się na temat określonych zagadnień z zakresu ochrony zdrowia z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej i języka specjalistycznego
- planuje, organizuje i prowadzi działania związane z rozwojem, strategią zakładu opieki zdrowotnej i regionalnej polityki zdrowotnej
- wykorzystuje posiadaną wiedzę i nabyte umiejętności do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów występujących w zakładach opieki zdrowotnej
- wykorzystuje techniki informacyjno – komunikacyjne w promocji oraz w kontakcie ze środowiskiem wewnętrznym i zewnętrznym
- planuje i realizuje budżet, identyfikuje i wykorzystuje szanse związane z pozyskiwaniem dodatkowych źródeł finansowania
- kieruje zespołem pracowniczym, przyjmuje różnorodne role wynikające z funkcji kierowniczych
- bierze udział w debacie podejmując czynną dyskusję
- monitoruje zmiany zachodzące w sektorze ochrony zdrowia oraz dokonywać oceny krytycznej analizy i syntezy informacji zebranych z różnych źródeł.
- skutecznie komunikuje się z podmiotami i organami współpracującymi z zakładami opieki zdrowotnej
- samodzielnie planuj i prowadzi samodoskonalenie
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
- podejmowania działań zarządzających oraz przyjmowania krytyki i informacji zwrotnej od różnych podmiotów związanych z zarządzaniem w ochronie zdrowia
- wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska lokalnego oraz komunikowania się z otoczeniem
- przestrzegania zasad etyki oraz
- odpowiedzialnego stosowania prawa w pracy zawodowej i pełnienia ról wynikających z posiadania funkcji kierowniczej
- współpracy z różnymi podmiotami funkcjonującymi w obszarze ochrony zdrowia, administracji samorządowej i rządowej oraz środowiskiem lokalnym
- samodzielnej i twórczej pracy w realizacji zadań związanych z zarządzaniem w ochronie zdrowia
- uznania wiedzy i kompetencji innych osób w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych na stanowisku kierowniczym
- wypełniana zobowiązań społecznych w obszarze ochrony zdrowia w tym skutecznego planowania, kierowania i administrowania zakładami opieki zdrowotnej
- przestrzegania i rozwijania zasad/norm prawnych i etycznych w sprawowaniu funkcji kierowniczych oraz podejmowania działań na rzecz przestrzegania tych zasad przez podległych pracowników.