Charakterystyka
Studia na kierunku lekarskim na poziomie jednolitych studiów magisterskich profil ogólnoakademicki będą prowadzone na podstawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, stanowiącego załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego, zwanego dalej standardem kształcenia.
Cele kształcenia, przyjęte dla kierunku lekarskiego, są zgodne z sylwetką absolwenta zawartą w standardach kształcenia oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2021 r. poz. 790 z późn. zm.).
Nazwa kierunku studiów: Lekarski
Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów:
12 semestrów – stacjonarne
Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta: lekarz
Uzyskany dyplom uznawany jest automatycznie w całej Unii Europejskiej oraz jest równoważny z dyplomem każdej uczelni kształcącej na kierunku lekarskim
Wymiar praktycznej nauki zawodu - 2 574 godzin, w tym:
- w centrum symulacji medycznej - 208 godzin;
- ćwiczenia kliniczne - 1766 godzin;
- praktyki zawodowe - 600 godzin.
Możliwości zatrudnienia absolwentów:
- Wykonywanie zawodu lekarza polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych, w szczególności: badaniu stanu zdrowia, rozpoznawaniu chorób i zapobieganiu im, leczeniu i rehabilitacji chorych, udzielaniu porad lekarskich, a także wydawaniu opinii i orzeczeń lekarskich.
- Za wykonywanie zawodu lekarza uważa się także:
- prowadzenie przez lekarza badań naukowych lub prac rozwojowych w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu lub promocji zdrowia;
- nauczanie zawodu lekarza;
- kierowanie podmiotem leczniczym, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295, 567, 1493, 2112, 2345 i 2401);
- zatrudnienie w podmiotach zobowiązanych do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.2), w urzędach te podmioty obsługujących lub urzędach i instytucjach, w ramach których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej.
Absolwent kierunku Lekarskiego może wykonywać zawód:
- w podmiotach leczniczych wykonujących działalność leczniczą, o których mowa w 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej na zasadach określonych w ustawie (Dz. U. z 2023 poz. 633 z późn. zm.), ;
- w oparciu o przepisy odrębne, po wpisaniu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 ustawy o której mowa wyżej.
Perspektywy rozwoju naukowego absolwenta kierunku Lekarskiego:
- kontynuacja kształcenia na studiach III stopnia oraz uzyskiwanie stopni naukowych i tytułów naukowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Efekty uczenia
Ogólne efekty uczenia się, które powinien posiadać absolwent kierunku lekarskiego:
- W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych;
- objawy i przebieg chorób;
- sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych;
- etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, a swoją wiedzę opiera na dowodach naukowych;
- metody prowadzenia badań naukowych.
2. W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego;
- rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej;
- zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki;
- wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki;
- planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy;
- inspirować proces uczenia się innych osób;
- komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta oraz przekazać niekorzystne informacje;
- komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą;
- krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko.
3. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
- kierowania się dobrem pacjenta;
- przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;
- podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby;
- dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
- propagowania zachowań prozdrowotnych;
- korzystania z obiektywnych źródeł informacji;
- formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji;
- wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym;
- formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej;
- przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób Zawód lekarza jest samodzielnym zawodem medycznym. Zadania lekarza w systemie ochrony zdrowia zdefiniowano w Ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. 2021 poz. 790 z późn. zm.).
Szczegółowe efekty kształcenia